مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

رياضتهايي كه در مكاتيب غير اسلامي وجود دارد و باعث تواناييهايي در انسان مي شود ، چه حكمي دارد ؟
رستگاري و سعادت و تكامل انسان ، تنها در انجام وظايف ديني است تزكيه نفس و پاكسازي روح از آلودگيها و رذايل اخلاقي نيز در پرتو تعليمات و رهنمودهاي ارزشمند پيامبر اسلام و امامان معصوم « عليهم السلام » ميسر مي باشد و تقويت اراده و تمركز قوا و رياضت شرعي همانا به وسيله انجام وظايف ديني تحقق مي پذيرد . انساني كه به طور دقيق و پيگير به دستورات ديني عمل كند و در طريق بندگي و عبوديت خداوند مجاهدت نمايد ، به مقامي والا و درجات عالي نايل خواهد شد ، به اندازه اي كه قدرت تصرف در كائنات را هم پيدا خواهد كرد .
رياضتهاي غير شرعي مطلوب شرع نيست و اگر انسان به وسيله آن تواناييهايي كسب كند و قدرتهاي روحي به دست آورد ، مانند آنچه مرتاضان هندي انجام مي دهند ، مطلوب خداوند نيست و قرب به او را به همراه ندارد .
بسياري از بزرگان بوده اند كه با عمل كردن دقيق به اسلام و تهذيب اخلاق و تزكيه نفس در قلمرو ديني و با استفاده از تعليمات امامان معصوم « عليهم السلام » اهل كرامت بوده اند . نمونه آن مرحوم حاج شيخ جواد آقا تهراني « رحمه الله » بود ، كه كتاب ايشان آيين زندگي و درسهاي اخلاقي بسيار مفيد و راه گشاست .
خلاصه اينكه سير و سلوك و تربيت نفس و كسب مراحل برتر در اسلام و زندگي امامان « عليهم السلام » وجود دارد . با اين تفاوت كه در اسلام ناب كشف و شهود و كسب قدرت مقصد نيست . مؤمن به اطاعت مي انديشد و اگر به قدرتي رسيد ، اسير قدرت خويش است ، نه اسير آن . كه همانا تفسير عزت در مؤمن همين است . خداوند نيز قول داده است كه انسان را با اطاعت به مقامات برساند ، اما هدف همان اطاعت است . در حديث قدسي آمده است « بنده من ! مرا اطاعت كن ، تا تو را مثلي از خويش قرار دهم ، تا با چشمي فراتر بيني و با گوشي ديگر بشنوي و . . . »
آري كسي كه گندم مي كارد ، كاه هم بدست مي آورد . اطاعت براي قرب است ، اما ثواب هم مي آيد . و زيانكار كسي است كه فقط ثواب يا آثار را بخواهد . در داستان زيبايي آمده است كه امام صادق « عليه السلام » مرتاضي را ديدند كه كارهاي عجيب مي كند و اخبار شگفتي مي دهد . آن حضرت اسلام را بر او عرضه كردند و او ايمان آورد . فرداي آن روز به امام « عليه السلام » عرض كرد . « آقا آن قدرتها رفت » . امام صادق « عليه السلام » فرمودند : « آنچه آمده ( ايمان ) بهتر از آن چيزي است كه رفت » .
در سير و سلوك صحيح در دين سه عامل رشد وجود دارد :
1 . هدايت : حركت ذهني و قلبي مؤمن ، كه به وسيله مربي انجام مي شود .
2 . شكر : به كارگيري نعمتها ، كه كار طالب است .
3 . بلاء : كه كار رب و پروردگار است . اين ابتلاء است كه به انكسار و اتصال به حق مي انجامد ؛ برخلاف رياضت كه توقع و غرور مي آورد . بلاء درون را جراحي مي كند و بيماري به گونه اي ريشه اي درمان مي شود .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.